Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-21, 21:59   #5
Addes Addes är inte uppkopplad

Citat:
KringeliK skrev: Visa inlägg
Härligt!
Har du brödkorgar eller får du så fint runt bröd ändå?

Jag måste erkänna att tråden har gett mig en spark i rumpan och jag har äntligen satt igång en ny surdeg i ugnen.
Min fryser jag dock inte in, utan jag förvarar den i kylskåp och förlänger den med nytt mjöl och vatten. På det här sättet mognar suran och blir bättre och bättre med åldern.

Mums! Tack för inspirationen!
Ja jag fick fina runda med mina bemästerande händer (4 bröd) utan brödkorg eller nåt. Inget.

Bearbeta med två händer, till som en boll, o sen trycka neråt med annan hand samt vrida sig runt med ena hand, lagom tryck, inte för snabbt. Bearbeta det som en rund kaka, tar ca 15 min, ganske lång tid, men det blir bättre smak o konstant i bröd efter ugnet. o sen mjöl täcker över bröden. o låt dom stå i 60 minuter i varm plats, typ vid spisen. Sätta in i ugnet, mjöl på plåten! Jag anar inte hur det tog länge tid, men gissar 20 min.. Jag vet när det blir färdigt; doft, som håller på att mjölet blir bränt samt brödets doft bildar.

(Många släktingar o vänner säger att jag är bra på att laga mat o baka etc. men jag vill INTE bli kock. Avskyr att stå i köket var det är 40 varmt garder i mitten av sommaren) Kokboken finns i min skalle bara
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat