Jag använder Embird och har så gjort sedan 2002.
Innan jobbade jag i PC-Designer, en gammal favorit som inte finns längre.
Därefter blev det Husqvarnas VipDigitizing, mycket frustrerande program, inte att skapa i utan att sedan redigera.
Så hade jag Thred ett tag. Krångligt att lära sig men ett bra program om man letar efter ett som är gratis. Finns på
www.thredworks.com. Tyvärr sparar det bara i .pcs och .dst så man måste ha något annat program som kan konvertera till det egna formatet om man inte använder dessa. Men många program som följer med maskinerna idag kan det.
Jag har även laddat ner Windaisy och IPunch och testat. Det är proffsprogram men jag blir inte klok på dem. Blir galen när man skall skapa objekten och hur man sedan redigerar klurade jag aldrig ut.
Om vi tar lite priser för Embird. Om nu dollarn är 8 kr kommer det att kosta 9700 kr att köpa rubbet.
Nu köper man oftast inte det utan kanske basen, studio och fontengine, då blir det 3500 kr.
När det är dags att uppgradera kostar detta futtiga 120 kr oavsett vad du har köpt för delar.
Skaparna av Embird är även mycket aktiva och lyssnar på vad vi som användare vill ha. Det är bara att mejla dem (eller mig så vidarebefordrar jag) era önskningar.
Minns en gång då de gjorde en layoutändring och många klagade och ville ha tillbaka det gamla. Vid nästa uppdatering, som är gratis, hade de kombinerat det nya och gamla så alla blev nöjda.
Som jag ser det så är automatiken det enda som Embird inte är bra på. Vektorfilen måste vara mycket väl planerad och det blir ändå mycket redigering. Frihand och spåra verktygen är kanske inte några höjdare heller, snarare komplement till manuellt skapande.
Monica