Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-20, 17:09   #1
annka annka är inte uppkopplad

Question Sytrådskrångel med mera

Sitter och försöker sy en tröja i ganska kraftig jersey. Använder tråd som jag fick med då jag köpte maskinen (från Sewingmachines Direct) och den går av hela tiden. Blir också en hel del hoppstygn. Har provat att trä om maskinen, blev inte bättre. Sänkte nålen någon millimeter, hjälpte inte. Använder stretchnål 90 och syr på Janome Easy Jeans.

Hade lite Gutermantråd kvar och med den gick det lite bättre, tråden gick bara av en gång, men hoppstygnen var kvar.

Är det helt enkelt så att jag försöker sy med en skittråd och borde slänga bort den snarast och ta mig i kragen och köpa riktig tråd? Eller är det något användarfel?

Tips på sytråd av bra kvalitet?

Och angående hoppstygnen, kan jag göra något åt dem eller är det service som gäller? Det här är ju ett ganska kraftigt tyg men de kommer även i tunnare jersey och ibland i vävda tyger.

När jag syr börjar maskinen ibland låta märkligt, liksom knarra. Spelar ingen störra roll vad det är för tyg. Den klickar också, i samband med att övertråden gör runt undertråden. Fast den gör inte det hela tiden. Någon teori om vad som låter och vad som borde göras åt det?

Nu blidde det mycket frågor på en gång... Har försökt söka i forumen men blev inte klokare...

Tack på förhand!
annka är inte uppkopplad   Svara med citat