Ämne: Faktura??
Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-17, 13:29   #8
Flia Flia är inte uppkopplad

Citat:
Pssst skrev: Visa inlägg
Som hobbyföretag så skriver du en vanlig faktura, du kan t ex köpa block i bokhandeln. Som org nummer anger du ditt personnummer.

Detta deklarerar du sedan i en blankett som heter T2 nästa år, då kvittar du inkomster mot utgifter och blir det en vinst så betalar du vanlig inkomstskatt på det, blir det däremot förlust så behöver du inte betala något. Detta är superenkelt för du slipper momsdeklarera.

Det är dock viktigt att du sparar alla dina kvitton och fakturor. Köper du symaskiner eller annan kapitalvara så kan du periodisera utgifterna på upp till 10 år.
Så gör jag.
Du behöver inte deklarera alls om du inte har vinst. Har du förlust får du i alla fall inte "använda" den till din vanliga deklaration, eftersom hobbyverksamheten är skild från din personliga ekonomi.

Blanketten och kvittandet gäller bara 5 år.
Om du har vinst år 3 och förlusterna år 1 och 2 överstiger vinsten, behöver du inte deklarera.
Har du vinst år 6 kan den kvittas mot år 2-5. Det är bara om du får nettovinst som du behöver deklarera.

Kvittona behöver inte skickas med deklarationen, men måste finnas tillgängliga om dom vill kolla (och det vill dom oftast, åtminstone första gången, sa dom till mig).

Om du har en hemsida, eller på annat sätt visar att du har hobbyverksamhet, är det bra att ha koll på inkomster och utgifter. Skatteverket har ringt mig och frågat, och då kunde jag visa att jag än så länge har förlust.

Glöm inte att ta upp ALLT som hör till som utgifter. Symaskinsnålar, tråd, printerbläck till skrivare (du kanske skriver ut broschyrer eller visitkort), skrivarpapper, mönsterpapper. Resa till symässan (godkänt enligt min kontakt på skatteverket).
Men allt som ska räknas av måste det finnas specifikation på.

Ett tillägg till:
Det finns inga egentliga beloppsgränser för när man ska deklarera, eller när man bör övergå från hobbyverksamhet till företag.

Senast redigerad av Flia den 2009-05-17 klockan 13:36. Anledning: tillägg 2 st
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat