Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-08, 21:11   #7
fekete fekete är inte uppkopplad

Lightbulb

Citat:
JohannaSoreke skrev: Visa inlägg
Knepet att sy på vanlig maskin är att använda smal o tät sicksack! Det är den som som blir mest elastisk! För fållning använder jag tvilling-nål som gör att undersidan ser ut som sicksack. Tänk bara på att släppa lite på trådspänningen...

När det gäller all sömnad i trikå: Använd "jersey-nål" dvs nål med rundad spets, så nålen inte sticker hål i tyget utan bara glider ner mellan trådarna! Man behöver byta nål lite då o då om man tex kört i en knappnål el dyl!

När jag klipper ut i tyget nålar jag ALDRIG fast mönstret! Dels sticker det hål i tyget, dels blir tyget för stort för mönstret!! Lägg istället tyngder på. (Av samma anledning nålar jag alltid på tvären vid sömnad; undertyget blir längre om man nålar längs med sömmen!)

Och när man viker o lägger/slätar ut tyget finns en risk att man sträcker det översta lagret så det undre blir större! Håll därför hörnena, skaka ut o lägg på bordet och klappa=banka ut veck/rynkorna då blir tygsidorna lika stora!
Bra tips där jag skall precis börja sy min första riktiga grej ( Pyjamas (jogging byxor). Nu vet jag vad tyngderna är till för som jag ärvde av morsan.
Jag köpte både vanlig och Overlock för övrigt. När jag övat har jag märkt att det är svårt att sy långsamt då ställbar hastighet ej verkar finnas på Janome Mylock 744D. Annars tycker jag det gick relativt lätt ändå. Vad är bäst tråckla först eller?? Det gäller väl att kunna sy linjerna i ett svep så man får en jämn linje som typ ett penseldrag ungefär är man feg blir det väl darrigt? / Stefan Fekete
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat