Citat:
Kringelikraaka skrev:
Vad är det som är speciellt med stickorna?
Jag har för mig att man har en tråd & byter sticktorlek (stämmer det?) samt att de är melerade. Är det något annat som är speciellt?
Min absoluta favoritstickor hittills har varit "INOX-color", där varje storlek har en egen färg & beläggningen låter garnet glida utan friktion.
|
Det speciella är ju att man kan byta "tippar" och trådar som man vill, vilket innebär att man med lyxsetet t ex får 8 olika par tippar och fyra trådar, dvs 8x4 rundstickor. Man behöver ju inte köpa en ny rundsticka för varje längd och tjocklek utan kan variera och kombinera som man vill.
Dessutom är det smidigt att ha kvar ett pågående projekt på tråden om man vill använda tipparna till ngt annat. Man sätter bara på Stoppbrickor och så har man projektet "skyddat". Jag tyckte att de var superbra när jag gjorde min uggletröja, för jag kunde ha "snören" på livet samtidigt som jag använde samma sticktjocklek till ärmarna som jag hade haft till livet. om du fattar
En sak till: Jag gillar de i metall bäst, garnet glider jättebra och smidigt på dem. Jag är inte lika förtjust i de av trä.