Ämne: Linning
Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-28, 09:16   #6
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad

Citat:
Alvan skrev: Visa inlägg
Det är väl bara en lång remsa till liningen, eller förstår jag fel?

Det verkar vara en beskrivning som är rätt vanlig när det gäller att sy liningar. Det som verkar strula till det för dig är den första biten

"Vad jag förstår ska jag nu börja med att vika den långsida mot långsida och sy ihop den. Som jag tidigare tolkat det så ska jag sy den från avigsidan, dvs rät mot rät? Är detta rätt tolkat?"

Om jag jämför med liningar jag sytt tidigare så ska du här sy ihop liningen till en cirkel, d v s kortsidorna på remsan ska sys ihop. Sicksacka sedan ena långsidan (den som kommer synas på insidan av byxan när den är klar). Sy fast remsan räta mot räta med byxan (den kant som inte är sicksackad). Sedan stryker du så att sömsmånen kommer att hamna inuti liningen, d v s uppåt. Du skriver inget om när resåren ska in men antingen så lämnar man en öppning och trär in den efteråt eller så lägger man in den (ihopsydd) nu (enklast är nog att trä i efteråt). Vik liningen på mitten och sy fast den genom att sy i den tidigare sömen.

Försöker illustrera med en snabb skiss (inte jättetydlig men kanske lite hjälp):
Vilken fantastisk beskrivning med bilder och allt, jag är både mållös över alla svar och engagemang man får här!

Jag tror att min förvirring uppstod när jag tittade på en bild i en bok jag har "Sy - den kompletta sömnadshandboken" vill jag minnas att den heter. Där har de just sytt ihop linningen (som är i ett stycke) på längden först, så att den blir som en kanal. Jag funderade just på hur jag skulle sy skarven sedan.. Ditt sätt, att först sy ihop den till en rundel känns mycket mer naturligt. Jag tror dock att även Meedom i sin bok (ur vilken byxmönstret kommer) vill att jag ska sy ihop linningen långsida mot långsida först. Någon som har boken hon skrivit för barnkläder 4-7 år får gärna bekräfta detta.. Nåväl, jag struntar beskrivningen jag har i mina böcker och går på din beskrivning Cecilia då den känns logisk och enklast att följa.

Det stod ingenstans heller när jag ska stoppa in resåren, men jag tycker det brukar vara enklast att trä in den med en säkerhetsnål och därefter sy ihop den till en rundel (för att stämma av att måttet blivit rätt) och därefter sy igen linningen/kanalen.
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat