Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-27, 23:36   #1
sofiaengvall sofiaengvall är inte uppkopplad

Nybörjare maskinstickning

Hej!

Nu har jag äntligen tagit mig tid och köpa en ny nålbroms till stickmaskinen jag köpte begagnad för ett bra tag sedan. Det är en Knitmaster 323. Jag har också en resårbädd SRP-20 till den.

Jag stickade lite prover tidigare både med och utan resårbädden men hade problem med tappade maskor och att släden fastnade i nålarna. Jag hoppas att dessa problem lösts med den nya nålbromsen (den gamla var helt platt).
(Jag har också plockat isär huvudmaskinen och damsugit, torkat, putsat mm och sedan oljat där släden går.)

Nu skulle jag behöva lite hjälp att komma igång med stickandet:

1. Jag har hört att det ska gå att sticka rätstickning och mosstickning med detta. Hur skulle det gå till? Kan maskinen verkligen "byta bädd" själv?

2. Hur får jag koll på alla inställningarna på slädarna?

3. Några tips på saker att börja sticka emottages tacksamt (Jag har en ettåring som jag gärna stickar till)!

4. Vilka tjocklekar på garner bör maskinenklara? Vad är det enklast att börja med? Hur ställer jag in maskinen för olika garntjocklekar?

5. Jag hoppas kunna använda maskinen till att bl a sticka ullbyxor (för tygblöjor) till min webbshop. Jag älskar garnet Freedom Spirit och undrar om ni tror att det går bra att sticka med det i maskin eller om det är för löst tvinnat och skulle dras isär? Är freedom wool alldeles för tjockt för maskinen? Tips på baby-mjuka ullgarnar som inte är superwashbehandlade emottages tacksamt.

Tusen tack!!!

/Sofia
sofiaengvall är inte uppkopplad   Svara med citat