Det är väl bara en lång remsa till liningen, eller förstår jag fel?
Det verkar vara en beskrivning som är rätt vanlig när det gäller att sy liningar. Det som verkar strula till det för dig är den första biten
"Vad jag förstår ska jag nu börja med att vika den långsida mot långsida och sy ihop den. Som jag tidigare tolkat det så ska jag sy den från avigsidan, dvs rät mot rät? Är detta rätt tolkat?"
Om jag jämför med liningar jag sytt tidigare så ska du här sy ihop liningen till en cirkel, d v s kortsidorna på remsan ska sys ihop. Sicksacka sedan ena långsidan (den som kommer synas på insidan av byxan när den är klar). Sy fast remsan räta mot räta med byxan (den kant som inte är sicksackad). Sedan stryker du så att sömsmånen kommer att hamna inuti liningen, d v s uppåt. Du skriver inget om när resåren ska in men antingen så lämnar man en öppning och trär in den efteråt eller så lägger man in den (ihopsydd) nu (enklast är nog att trä i efteråt). Vik liningen på mitten och sy fast den genom att sy i den tidigare sömen.
Försöker illustrera med en snabb skiss (inte jättetydlig men kanske lite hjälp):
|