Ämne: Linning
Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-27, 19:54   #1
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad

Linning

Blir inte riktigt klok på hur jag ska sy byxlinningen (som ska ha resårband). Har sytt ett par piratbyxor ur Meedoms bok för 4-7-åringar och har nu linningen kvar. Beskrivningen av linningen verkar vara densamma som gäller oavsett var jag läser, men jag blir ändå inte klok på det.
Det är en separat linning och jag har klippt ut den med bredd 2 x resårbandets bredd+ lite extra utrymme+1 cm sömsmån.

Vad jag förstår ska jag nu börja med att vika den långsida mot långsida och sy ihop den. Som jag tidigare tolkat det så ska jag sy den från avigsidan, dvs rät mot rät? Är detta rätt tolkat?

Ska därefter kasta den ena långsidan (varför bara den ena?).

Därefter sy fast linningens okastade långsida räta mot räta med plagget. Står därefter "pressa upp sömsmånerna i linningen".

Slutligen "Vik över linningens kastade långsida mot plaggets avigsida. Sy fast genom att från rätan sy i den föregående sömmen".

Byxorna har ingen knäppning, gylf eller dylikt utan bara denna resårmidja rakt uppochner.
Jag får bara inte detta att stämma. Någon som vet om det finns några bra bilder/instruktioner någonstans så man kan se lite bättre?
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat