Visa ett inlägg
Gammal 2005-07-02, 22:36   #5
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad

Halloj!
Jag hade tur när jag skulle göra byxor. Min lärare tabbade sig med min skjorta, satte manschettsprunden fel och vips ångrade hon sig så dant att jag fick två mappar med grundmönster plus en bok Bland annat ett byxmönster...

http://www.sysidan.se/albums/admin/viewpic.htm?ID=4357

Det där ritade jag utifrån mitt byxmönster. Du kanske förstår att den platta böjen högst upp till vänster är för fram, och den rumpformade för ja just det... du ska ha två sådana delar (på dessa byxor kommer ingen söm på utsidan av benen att synas, annars delar man bara mönstret på längden via mittlinjen så att du får fyra delar). Linningen är höjd där bak för passformens skull. Nu gör du helt enkelt nödvändiga mått utifrån de två korsade linjerna, och så syr du Först syr du ihop byxbenen var för sig, sedan ska du sy ihop dem till ett par byxor och där kommer det knepiga. Du ska vända det ena byxbenet ut och in. Sedan trär du i det andra, rättvända byxbenet, i det andra och syr ihop grensömmen. Lite krångligt bara.

Om du undrar över något så får du skrika på mig, annars får du skrika på mig om allt går åt pipan också *alex känner sig vänlig ikväll* Lycka till!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat