Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-20, 15:58   #4
tillis tillis är inte uppkopplad

Hej,
Jag har precis köpt mig min första overlockmaskin och håller för tillfället på att lära mig den.
Det finns olika typer av overlockmaskiner, som alltså då syr olika typer av sömmar. Det finns "vanliga" overlockmaskiner som brukar kunna sy tex 3-4-trådig overlock (sidsömmarna på t-shirts) rullfåll mm, täcksömsmaskiner (coverlock) som syr olika typer av täcksöm (fållar på tshirts) och ofta även kedjesöm. Sedan finns det kombinerade maskiner, som både har overlock och täcksöm, men man måste bygga om en del, göra andra inställningar och trä på olika sätt beroende på söm. Det är en sådan jag har. En del har bara en overlock och syr täcksöm med tvillingnål på vanlig symaskin istället, och en del har både en overlockmaskin och en separat täcksömsmaskin.

Det första du behöver göra är nog att fundera ut vilka sömmar du är intresserad av, om du vill ha en overlockmaskin, en kombinerad eller en av varje och ungefär vilken budget du har. Då kan man minska ned antalet maskiner att provsy i någon butik.

SMD är en engelsk sida som säljer bland annat symaskiner och overlocks, de heter egentligen sewing machines direct.

Det är bara att fråga på om du undrar något mer! Och jag hoppas att overlocktrådarna är lite mer lättförståeliga nu...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat