Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-19, 08:07   #3
fekete fekete är inte uppkopplad

Question

Jag är tacksam för ditt svar.. Men Overlock maskin för langningar känns lite överkurs. Jag tyckte mig få fullgott resultat för en söm som gått upp 10 cm längre sträckor blir det inte att sy då vi talar stretch-fog. Däremot kan det bli mer av grovt syntet tyg som på spännremmar till ryggsäckar tält mm.

jag får erkänna att Husquarna emerald 118 också gjorde skapligt ifrån (stretchfog) om tittar på rätsidan men på avigsidan ser mycket bättre ut med den täta överkastningen på pfaff s3.

Jag skall prova en repa till här i Stockholm och se om jag hittar begagnat affärer Husquarna affärern där jag bor har bara begagnade maskiner över 3800 kr men de är kanske bättre än pfaff s 3?
Om det nu blir Pfaff 3 så är det lite synd att missa Janome DC4080 med alla finnesser då de ligger i samma prisklass ( demoex). jag misstänker att när jag väl har symaskin kommer jag vilja sy en del saker då jag har en kreativ konstnärlig ådra.Då kanske Janomen är mycket roligare? Om det läget utvecklar sig kan Overlock också bli aktuellt.

Men matning av tyget är väl det viktigaste att sy 15 cm fog i lycra utan att tyget drog sig (med 0 förhandskunskap) gick bara på Pfaff 3. ( Det är en gummerad resår kant på den aktuella provbiten)

Som du sa är bra att testa. Det kändes lite överkurs att som novis komma med egna tyger och sy men det visade vist på många sätt. Nästa runda skall jag ta med mig ett gäng grova tyger.

Tacksam för fler råd och synpunkter. / Stefan Fekete
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat