Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-17, 07:42   #12
Syofta Syofta är inte uppkopplad

Inte hunnit kolla något ännu, familjen och jag har influensa.
Värt att satsa på ett BRA tyg när du ska jobba så mycket med dem! Jag återkommer!

Dahlia, visst stämmer det att hellinne mår allra bäst i längden av KALLmangling! Varmmangling är lika "dåligt" som strykning.
Det här brukar man ta stor hänsyn till när det gäller antika damastdukar och handvävda stora dukar.
Jag har pluggat textil på Universitetet i Uppsala och fått lära mig lite...
Linfibern har ju en svaghet, och det är att den är känslig för att brytas. Eftersom stora dukar måste vikas, om man inte rullar dem, (och det gör man på slott och museer!) är det viktigt att vara så försiktig som möjligt. Det är därför man alltid ska vika linnesaker på olika sätt varje gång!
Nu gäller det här servetter som inte är så stora och kan förvaras både platta eller vikta.
Linne är så underbart, blir bara bättre i längden om det är i bra kvalitet. Jag tycker inte att någon ska undvika det bara för att man inte har en mangel!

Själv varmmanglar jag glatt mina kökshanddukar i halv- och hellinne. (De är inte handvävda)
Mina handvävda linnesaker stryker jag på mycket låg temperatur med ett gammalt strykjärn utan ånghål under.
Har TYVÄRR inte tillgång till kallmangel för närvarande
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat