Visa ett inlägg
Gammal 2009-04-01, 09:56   #13
Sotis Sotis är inte uppkopplad

När jag läste Bibbis utmärkta lista blev jag påmind om vad det var jag var mest irriterad på när jag hade min som symaskin. Det var just den halvdana matningen, som (precis som Bibbi säger) beror på den stora bredden mellan matartänderna (för att tillåta en bred sick-sack/dekorsöm). Jag syr/sydde ofta väldigt smala stickningar, och då blev det inte bra på grund av detta. Den breda stygnbredden var däremot superbra i andra sammanhang, så det finns (som vanligt) två sidor av allt!

Något jag verkligen gillade med maskinen var hur TYST den var! En liten fånig detalj kanske, men jag gillar verkligen att kunna höra TV/radio samtidigt som jag syr!

Jag har en stor 6-nålars broderimaskin, men när jag vid något enstaka tillfälle sydde lace gjorde jag det gärna på Artistan. Den broderar ganska sakta, men är så otroligt pålitlig och "tuggar på" utan trassel och utan buller under den långa tid ett lace-broderi kan ta. (Många gånger är det ju inte just några färgbyten när man håller på med lace heller.)

De andra maskinerna du nämner vet jag tyvärr inget alls om. Men Bernina gör väl inga dåliga maskiner!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat