Visa ett inlägg
Gammal 2009-03-25, 21:14   #9
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
Citat:
Cornellia skrev: Visa inlägg
En kompis har köpt en lite för liten klänning, och jag skulle behöva lite idéer på hur man kan lägga ut klänningen.

Det vi funderat på är att lägga in snörning i ryggen istället, men ni kanske har några andra tips, för jag vet inte om snörning passar till designen.

Klänningen har ett släp, så extra tyg är inget problem.

http://www.sysidan.se/albums/view.htm?ID=7841
Tips 1. Låt släp vara kvar och köp i stället tyg i samma färg(det är lätt att hitta den färgen och behöver inte vara exakt samma material som klänningen) som täcker hela öppningen som du redan fått tips på från "syofta", Gör alltså snörning.
Tips 2. Det finns ingenting som är rätt eller fel när det gäller balklänningar. Din klänning passar jättebra till att du kan helt enkel låta ryggen vara öppen och gör dit "bara snörning"(Titta på klänningar med snörning på "mina album"). Sprätta bort blixlåset ner till den punkten där det inte går att dra upp. Lämna alltså kvar en liten del av blixtlåset. Kom ihåg att lämna "låsdelen" kvar på den lilla delen. Du kan sy ett nytt stopp för hand till den förkortade delen eller gå till skomakare som har en maskin som stansar metallbitarna där.Tips 3. Du kan också ha "lite bredare" och tajtare snörning som täcker nästan hela öppningen. Ska försöka visa vad jag menar med en länk till en klänning som jag hittat på nätet med en sådan snörning.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat