Ja så är det idag.
Äckligast är ju rulltårtor och liknande bakverk som man får känslan av att de måste vara färska, men kan tydligen ligga i evigheter. Man bara undrar vad 17 det är i fyllningen..
Ta också hamburgare och pommes frites från många kedjor, t.ex. McD, man kan lägga upp dem och låta dem stå i årtal utan att man märker någon större skillnad. Salladsbladen blir ledsna, men annars håller de sig....
Det tråkiga med brödutbudet är att det finns sjuttielva olika sorter. Men de är gjorda på samma sätt de allihopa. Svampiga i konstinensen, fulla med ingredienser man normalt inte har i när man bakar själv, pumpade med luft så de väger ingenting... osv osv. Smakar också ungefär likadant. Om det skall vara så likadant varför så många olika sorter då?
Själv är jag tyvärr "skadad" och köper butiksbröd för de smular inte mycket... Men när jag var liten så köpte mamma alltid bröd från bageri. Nu har det dykt upp en bageri i bostadsområdet så man "borde" köpa därifrån istället.
Tänk på att om man köper "nybakat" i butiken så är det ännu värre då de köper färdiggjord deg som kan ha stått i upp till 1 år och bara grädder den lite. Man lockas av dofterna och köper. Men inte jag!
|