Visa ett inlägg
Gammal 2009-03-20, 05:20   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Pysseltjejen: Vilka storlekar har du över bysten fram och back på mönsterdelarna? Har du gjort som jag rekommenderade förut, att ta olika storlekar, så blir det oftast enklare. Då behöver man egentligen bara ta in under bysten och fixa mer insnitt, eftersom vidden finns på rätt ställen.

Plockar man bara en storlek för rätt bystvidd hamnar man ofta i det läge jag gjorde när jag började sy helt på egen hand. När det väl passar under bysten veckar det sig back på ryggen vid ärmhålet och bysten är totalt tillplattad, förutom att det oftast är för lite tyg "täckandemässigt".

Det är svinsvårt när man inte kan ha "vanliga" kläder. För något år sedan kunde jag i alla fall pressa mig in i färdigsydda kläder i stumma tyger, men nu längre finns det ingen som helst chans. Men, det är därför man jobbar för att få det att fungera. Jag är bara förvånad över att det inte finns mönstertillverkare som gör mönster avsedda för en större byst, eller, åtminstone visar hur man (mer än gör insnittet större, vilket sällan hjälper för att få det bra) mer grundligt ska använda sig av deras mönster för att det ska sitta bra. Eller, mönsterkonstruktionsböcker (de tre jag har hittat stämmer inte) där man faktiskt inte utgår från att kroppar är proportionerliga. En jag hittade utgick i sin "anpassade till kundens mått"-konstruktion till och med från att halva bystmåttet framtill och halva baktill alltid stämmer och att ärmhålet alltid är ett visst antal procent av bystvidden...

Kypert och stenbeckan: Tack för påhejningarna och berömmet! Jag ser också fram emot att se slutresultatet...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat