Det beror lite på vad som står i inbjudan. Om det står "kavaj", så är det kort klänning som gäller, dräkt eller eleganta långbyxor. Aftonklänning, även lång, kan man ha om man vet att de manliga gästerna har mörk kostym. Men ett sommarbröllop tillåter även ljus kostym. Står det "mörk kostym" ska damerna bära en elegantare kort klänning eller långklänning om det är ett bröllop efter klockan tre. Så om "etiketten" ska bestämma är det snarare en kort klänning som gäller.
Däremot är det kanske så att brudparet inte håller så hårt på etiketten i det här fallet, och då kan du ju välja som du vill. När jag gifte mig spelade det absolut inte någon roll vad folk hade på sig. Man förutsätts ju ändå som gäst klä upp sig, och jag kände inte att jag var ett dugg intresserad av att bestämma vilken längd det skulle vara på kjolarna hos mina gäster. Eller för den delen vilken färg kostymerna skulle ha. Ville någon komma i sin ljusa linnekostym var inte jag den som brydde mig. Kolla med brudparet om du är osäker.
Lycka till! /Annika
P.S. Vill du läsa mer om klädsel för gäster, titta på
http://www.brollopsguiden.se/tips/br.../kladsel.shtml
Där har jag tagit informationen jag gett dig!