Det där är alltför välbekant!
Säg ifrån bara!
Det tar tid att sy upp skräddarsydda kläder, men det kan inte folk fatta. Dessutom tror dom att det blir mycket billigare än färdigsytt. Man syr tydligen åt folk för att det är så roligt, som någon sorts terapi. Så är det ju inte. Man kan tänka sig att skrädda för inkomsterna och ingenting annat.
Förklara för dom att så här mycket kostar det. Tycker dom det blir för dyrt, så be dom fråga nån annan. Om vi inte värderar det vi gör, så gör ingen annan det heller. Jag har slutat att sy åt folk. Det blev inte roligt. Vissa undantag har jag ju stött på, det måste jag erkänna, men dom är lätt räknade. Då har det heller inte rört sig om vänner och bekanta.Dom är värst.
Dom flesta försöker bara utnyttja oss.
Du har all rätt att vara förbannad. Vad gäller ändringar så skicka dom till någon atelje eller affär som utför ändringar så får dom se vad det kostar.
Det kan bli billigare att köpa nytt och så slipper du det trista arbetet som ändringar ju är.
Förklara för dom att hantverk kostar, man kan ju jämföra med städning bara. Du behöver få ut en vettig timpenning!
Gör upp i förväg om priset!
|