Visa ett inlägg
Gammal 2009-02-26, 20:28   #5
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad

Och jag fortsätter samtalet med ett inlägg till Ploppans fråga.

Om du har upplevt att form 1 och 2 stämt tidigare tror jag att du kan utgå från att det stämmer också med form 3, i alla fall när du väljer det kraftigare alternativet med kraftigare manchester och fleece. Jag sydde anorak till min son (5 1/2 år och av den smalare sorten) och dotter (20 månader och av den något kraftigare sorten) i höstas och jämförde Meedoms mönster form 3 med en annan dansk mönsterbok Sy og strik av Ulla Welinder. Welinders form c motsvarade då en 2.5 hos Meedom och jag valde att sy efter Welinders något smalare mönster, stl 6 år respektive 2 år. Anorakarnas utförande var något olika, till sonen hade jag mellanspårig manchester och kraftig fleece, en filt från Ikea och till dottern babymanchester och rätt tjock trikå som foder. Bägge anorakarna blev rejäla och rymliga och barnen kunde lätt ha en extra tröja under.

Det jag vill säga är att jag inte tror att du behöver gå upp ytterligare i storlek för att få den tillräckligt rymlig, och om du väljer något av dina första alternativ får du kanske fundera över om form 3 t.o.m. blir för brett.

Jag har precis klippt ut delar till en vårjacka till dottern, nu 2 år, med mönster från ett Ottobrenummer, möjligen nr 1 2006.Av nyfikenhet jämförde jag det mönstrets bakstycke med Meedoms, och det visade sig att Ottobres mönster (stl 92) är lite bredare än form 2 (stl 86). Den modellen är avsedd för smalspårig manchester och bomullstygsfoder, fast jag kommer att fodra med mikrofleece.

Hoppas du kan välja en form som du blir nöjd med, och som Nefertari sa återkom gärna när du bestämt dig och berätta hur det gick. Och precis som Nertari skulle jag öka livlängden, men det är ju för att jag gillar när jackorna går ner om baken en aning. Lycka till!

Dessutom kan man utgå ifrån att tillväxttakten på barnen minskar i den här åldern och kläderna behöver inte längre lika mycket växmån, framförallt inte på bredden.
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat