Hej!
Jag är f.d. dyslexiker om man kan säga, men har problem grammatiker fortfarande som ni kan se/upptäcka säkert.
Det är olika från person till person, så därför det beror på vad denna personen har behov av hjälpmedel, som ni andra tog upp olika hjälpmedel, bl.a. pennor, läslinjal etc.
Mitt fall var att jag hade gravt problem med att skriva bokstavningar. T.ex
att tykker o sånt, jag fick träna på att memorera ck, inte kk, för det inte finns svenska ord "kk".(ibland en k bara "att tyka") Det krävs mkt knip o genväg om olika tips.
O fick glasögon förbättrades läsning då. Jämt och ständigt att skriva skriva skriva skriva som fan. Bl.a. små meddelande på bordet. Belöningssystem oxå... Jag fick öva skriva rätt bokstavningar på meddelande som jag lämnade till föräldrar, t.ex. "Hej! Jag kommer hem kl 21. Jag är med Andreas och Kalle i stan, med vänliga hälsningar Anders" Om det rätt bokstavningar o grammatik under hela veckan, så fick jag 100 kr varje söndag som fickpengar. Om jag misslyckade nåt så det blev inget. Det var hårt jobb som fan. Mina föräldrar var stränga men inte elaka, utan uppfostrande o krav på. 100 kr på den tiden var otroligt mycket pengar, för ca 20 år sen.
Jo...
De krävde mig att leta efter ord i svenska ordbok om det känns fel med ord eller dylikt, så måste jag bläddra svenska ordbok. måste gjort det innan jag lämnade meddelande till föräldrar. Svenska ordböckerna stod i köket, mitt rum, tv-rummet, bibblan/salongen och hallen.
Men jag undrar vilka problem med din son. Är det som blindord, hoppa över ord i meningar, svårt med att skriva? Berätta mer så kan jag föreställa in situationer som jag träffade många personer med dyslexi-problem. Så kan jag ge tips mer