Visa ett inlägg
Gammal 2009-02-18, 20:04   #1
kamadesign kamadesign är inte uppkopplad

Fodrets rörelseveck - hur gör jag det?

Hej
Håller på att paniksy en längre jacka i kappull för första gången i mitt liv, iiiiiih. (Burda 11/2007 nr 115, fast jag har kortat ner kappan)
Den har "vanlig" krage med slag och jag har lyckats sy ihop ytterdelen (saknas bara främre infodring på själva ytterdelen)

Nu är det så att jag har börjat att sy ihop foderdelen, men har fastnat på ryggdelen. I beskrivningen står det: vid bakre mitten läggs ett ca 2 cm brett rörelseveck. Hur gör jag detta? Jag antar att jag gör det innan jag klipper ut delen.Ska vikningen vara 2 cm bred när den är klar eller ska jag ta in 2 cm som en inprovning? Den här delen har ingen söm i mitten utan det är mot vikt tygkant som den ska klippas ut. Ska jag uppskatta var mitten är då? Aaaahhh, vad komplicerat!

Sedan står det också att den delen ska vara "utan halsringningsinfodringen". Ska jag klippa bort motsvarande del från ryggbiten? Det är så jag har förstått den delen i alla fall, men det här med vecket vet jag inte hur jag ska lägga ut.

Jag hoppas att någon förstår vad jag menar. Kanske någon steg för steg som finns på nätet?

Hoppas att någon svarar nu för jag hade tänkt att ha jackan/kappan klar till måndag (tidsoptimist som jag är, haha)

/Katarina
kamadesign är inte uppkopplad   Svara med citat