Visa ett inlägg
Gammal 2009-02-18, 01:01   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Inrökta dockor. Har också råkat ut för det och blir alltid lika arg över att säljaren inte skrivit det på sidan. Ibland har jag klagat och fått lite reduktion på priset.

Men ja, vad jag gjort brukar vara att studera lite. Vilka delar stinker rök mest? Jag har märkt att styrenplast brukar vädras bort ganska fort. Hår tar ett tid. Men värst är vinyl, som du säger. Tyg också. Så alltså mer porös = värre.

Har lagt dockkroppar i låda full med bikarbonat och "glömt" dem där i ett par veckor. Lite bättre. Men inte helt bra. Men för dåliga fall har jag lagt i ett skåp där laserskrivaren är och faktiskt glömt bort dessa i halv år. Lukten är nästan helt och hållet borta! Laserskrivaren är ju inte hälsosam om man säger så (man rek. inte sova i samma rum som en t.ex.) och det i ett ventilskåp gör att det blir koncenterat.. Så trägen vinner...

Men de två dockorna jag köpt som har tygkropp med strå/halmstoppning är nog hopplöst fall, de tål INGEN väta alls, en liten droppe och ansiktet får permanenta blåsor typ. och tyg drar åt sig rök... Tack och lov så är de bara pose-dockor som bara ställs uppe på hyllan och inte "leks" med.

Det värsta man kan göra är att försöka maskera lukten med någonting annat, dvs parfym. Då blir det bara äcklig blandning av dålig parfym och röklukt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat