Visa ett inlägg
Gammal 2009-02-17, 09:48   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad

Barbro, jag har ett "slimline clamping system" där man måste vara väldigt noga med att köra "trace" eftersom inte maskinen läser av de ramarna. Jag hade ramen "öppen" (totalt hjärnsläpp, vet inte var jag hade tankarna!) och det krokade i på ett ställe och jag hann inte stoppa i tid. OK, jag lyckades hjälpligt böja rätt den pressarfot som blivit sned, bra för att sedan när jag sydde lite senare slå i kanten så nålträdararmen blev.. ja jag vet inte vad som hände riktigt... Men den slogs ur sitt käge, fastnade i trådgriparen och hej och hå...
Plockade isär och kunde ta bort den och ha funktion på maskinen i alla fall, om än med manuell trådträdning. Lyckades inte justera rätt på egen hand och istället för att riskera att förstöra mer tyckte jag att det var nog dags för service i vilket fall...
Men jag lärde mig mycket och märkte ju till exempel att det är väldigt lätt att byta nålträdaren (själva den ligga grejen med kroken, inte hela armen) och dyr är den inte heller! (Bara inte hela armen slagits ur läge som den gjorde för mig.) Våra maskiner är robusta och saker och ting går inte sönder så lätt, men det ska justeras hit och dit för att klaffa, och det kan man ju behöva hjälp med...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat