Visa ett inlägg
Gammal 2009-02-12, 19:37   #9
Addes Addes är inte uppkopplad

Citat:
gavagai skrev: Visa inlägg
"Om du har ett vanligt arbete, men du har hobbyverksamheten
Du har vanlig inkomst som kommer från arbetsgivare
Du betalar 33% till skattverket
Hobbyverksmaheten: du ska lägga till att du har den, samt du ska betala 30 % som skattverket har kännedom, inte? då blir det 33%.

Använd inkomstdekarationsblankett. Fyll i det bara."

Nej, det här stämmer inte. Dels måste du ha en särskild blankett för hobbyverksamhet (se här: http://www.skatteverket.se/download/...471/205119.pdf), dels har du ju inte räknat med egenavgifterna där. Du ser ju i mitt exempel från skatteverket att egenavgifterna för inkomstår 2006 blir över 5000kr. Hur kan du då säga att man bara behöver betala 6000 på 20000 vinst? De 6000 kronorna är ju inkomstskatten, men sedan har du ju helt ignorerat egenavgifterna? Vart tar de vägen i din beräkning?

Dessutom vill jag att du visar mig var skatteverket skriver att det är skattefritt upp till 5000kr. Det stämmer helt enkelt inte. All information jag fått (skriftligt och muntligt) säger skatt från första kronan.
Ja om du tjänar mkt mer än så 5000 kr då måste du redovisa bara på särskild blankett. Enkelt helt. mer än 30 000 kr? börjar man redovisa kvitto o sånt på allt o skickas det till skattverket.
Men om du fixade redan fram hobbyverksamheten som skattverket fick kännedom då MÅSTE du redovisa från 1 öre redan. Det är olika sak.

Det är många saker som man måste tänka. Om det är syftet på vinst som du vill ha extra bröd, så måste du betala skatter från 1 öre redan. Om hobbyverksamheten ger överskott ska du
betala egenavgifter på överskottet.
Icke-vinstsyftet får man utnyttja upp till 50 000 kr, dessa pengar som går runt bara inom hobbyn själv, utan att ta ut pengar för egen bruk.

Försäljning av alster från hobbyverksamheten
räknas som en normal del i den löpande verksamheten,
t.ex. försäljning av hemslöjd, valpar
vid hunduppfödning, honung vid biodling o.s.v.
Försäljning av tillgångar (inventarier) som använts
i hobbyverksamheten beskattas däremot
enligt reglerna för kapitalvinst i inkomstslaget
kapital.

Egenavgift:
egenavgifterna är inte känd vid deklarationstidpunkten.
Därför får du göra avdrag för avsättning
för egenavgifter med ett schablonavdrag
med en viss procent av överskottet. Av blankett
T2 (SKV 2051), som du deklarerar hobbyverksamheten
på, framgår vilken procentsats du ska
använda.
Detta är därför att man måste använda särskild blankett.

Min syrra såld hundvalpar och raskatter, så betalade hon bara genom kapitalvinst i inkomstdeklarationsblankett. Det var 30 % så det räknas som 25% schablon o 5 % egenavgift. Skattverket justerade o rättade efterhand. Det gick fint.
Varför? Ja därför att syrran inte använda "hobby" sånt utan en gångs grej. Syrran slippade problem med det massa blanketter.

Enstaka försäljningar av t.ex. en köpt tavla, en
fotografisamling, en frimärkssamling eller liknande
ska beskattas i inkomstslaget kapital. När
det gäller enstaka försäljningar av tillgångar som
du har haft för personligt bruk gäller att vinster
upp till 50 000 kr per år är skattefria. Om din
vinst är högre ska du betala skatt på den överskjutande
delen.

5000kr menades att man inte behöver redovisa under första tiderna om du inte har redan hobbyverksamheten.
Samma sak som Enskild firma sover eller halväg att lägga undan ett tag, kanske 5 månader typ, så MÅSTE redovisa på allt ääändåååå, nån gång under dessa 5 månaderna

Jag lekar nu:

Jag har inte ansökt om hobbyverksamheten till skattverket ännu.
1) jag tjänar på försäljning av duk o handduk
Kapital: +2500 kr (skattverket vet inte om det)
Jan: 593 kr total: (post -75 kr, inköp -2000) = 1010 kr
Feb: 395 kr total: (post -55 kr, inköp -1000) = 358 kr
Mar: 659 kr total: (post -125 kr) = 892 kr
Apr: 893 kr total: (post -145 kr) = 1640 kr
Maj: 530 kr total: (post -85 kr, inköp -500) = 1585 kr
Jun: 200 kr total: (post - 45 kr, inköp -200) = 1540 kr
Jul: 1653 kr total: (post - 145 kr) = 3040 kr
Aug: 1450 kr total: (post - 185 kr, inköp 1000) = 3313 kr
Sep: 1890 kr total: (post - 199 kr) = 5004 kr

AHA! Sept uppnått 5000 kr redan då måste jag gå o be om en särskild blankett för hobbverksamheten. Under jan-sept har jag samlat in all kvitto från inköp, order, postkostnader, men jag har inte lämna in dom ännu.

Okt: 1679 kr total: (post - 145 kr, inköp 1000 kr) = 5530 kr

Ok schablonavdrag som jag måste göra:
From jan till okt, utan postkostnader o inköp var vinst:
totalt: 8263 kr - 25% = 2066 kr. Jag måste betala in ändå.
Men jag vill ta fram särskild bankett för utgifter för inköp o postkostnader, så det visar sig; 3914 kr
Då skattverket justerar det o rättade till efterhand, jag får rätt belopp nästa året därefter.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat