Jag är också ganska ny i broderi klubben. Hade köpt en Orchidea för två år sedan med tanke på att brodera vilt men det blev liksom inte riktig min grej. Fast jag hade tur och fick massa saker på köpet plus Husqvarnas gamla program. "Customizing"(husq95) installerades utan problem och är tillräckligt till ändamål men ”Digitizing" vägrade fungera. Det var en DOS version. I TRE Husqvarna affärer, utan att blinka, sa de att jag inte har ett andra val än att köpa en ny och att det skulle vara klokt att uppdatera "Customizing". DOS versionen uppdateras inte. Jag gav upp, det var för dyrt. Och precis som alla ni kände jag också samma när jag bläddrade i Broderikatalogen.
Etapp två kronades med att jag laddade hem tusen gratis broderier och var naturligtvis mycket glad tills jag satte igång och började brodera "det som jag ville ha". Vad ska man säga efter sabbat tyg, tid ... Det var inte alls bra. Tråden gick av under broderingen miljontals gånger, konturen hamnade någon annan stans..
Man blir ganska inspirerad när man ser hur alla andra broderar så en dag tog jag min "digitizing" disket och försökte på nytt. Och det gick! Läste instruktionsboken mycket noga och resten var faktisk inte så svårt. O jag var glad efter!
Under de sista veckor håller jag på att självutbilda mig.
Vad kan jag tillägga till den här diskussionen?
1. DOS versionen är inte det program som jag kan rekommendera, jag var bara mycket glad när jag kallade den fantastisk i mitt tidigare inlägg.
2. För att dra fullständigt nytta av en broderi maskin är "digitizing" biten är ett måste. (Tyvärr , HELEN, men det är ett plugg-in program och första biten, "customizing"( basprogram), obligatorisk, som jag själv förstår).
3. Efter att jag själv styngsatt ett par broderier uppskattar jag andras mycket mer. Jag såg dem från en annan synvinkel. Det är lättare nu för mig än tidigare att köpa någons broderimönster.
4. På köpet fick jag en ”fingertoppskänsla” om vilket broderi som är bra och vilket som är dåligt. (Av de tusen som jag laddade hem tidigare är 3/4 delen lika bra att radera). Här vill jag också tacka denna sida för alla er som delar med era kunskaper. Finns massor av information som jag förstår mycket bättre efter än "innan".
5. Det tar ca en halv timme att styngsätta ett mönster (jämför med 4-5 timmars letande på Internet ...) och tråden går SÄLLAN av!
Jag provade också EMBIRD, tog hjälp av Monikas lektioner, och tänker köpa den till hösten. Laddade hem ”TajimaAmbassad” och ”WILCOM” som är ett gratis basprogram. ”Digitizing” delen måste man köpa till. Fast jag tycker att det kan räcka med det som jag redan har. Jag ska inte styngsätta mer än 10-20 styck per år. Och mitt gamla program har det viktigaste. Det är bara att bild delen som gör mig galen. Tills jag får en skannad bild sparad på plats är jag nära ett utbrott!
Ja…Nu har jag sagt mitt!