Ett förslag är att ge sig själv förbud att påbörja något nytt innan tidigare projekt är avslutade. Jag påbörjar inget här hemma som jag inte har alla grejor till, t.ex. sytråd, blixtlås eller muddväv.
Bra idéer som poppar upp under tiden kan du spara i en idébok. Kanske hinner idéen dessutom växa till sig under tiden du slutför det andra. Du kan ju även spara halvfärdiga idéer i din bok, t.ex. skisser på en snygg ärm, färgprover, tygprover, bilder eller annat som gav dig inspiration just då. Det är mycket lättare att få "fatt" i idéen vid ett senare tillfälle om man skriver ned lite hur man tänkte.
Jag har, som flera andra här, många pysselhobbies och då är det tvång att avsluta innan man påbörjar något nytt. Det finns helt enkelt inte plats att ha allt framme så lite lustigt är det ju att kanske i två veckor vill jag bara sy, sedan städar jag undan allt och plockar fram scrapbooking prylarna t.ex. Ett större problem här är hur man förvarar allt under tiden.
Ibland blir det inte som man tänkt, det blir fel eller man hinner tröttna på idéen innan det blir klart. Antingen kasserar jag allt direkt
eller så sparar jag det som går, t.ex. om jag sytt fel men gillar tyget så klipper jag upp sömmarna och viker ihop tyget och sparar tills jag är stark nog att orka se det igen utan att få sammanbrott