Båda är budgetmaskiner (de högre budgetmaskinerna, över stormarknadsmärken alltså

. I det läget tror jag att det är bättre att du tar och provar dig fram och ser hur du trivs med maskinen.
Själv tycker jag att Brothers maskiner är lite väl bulliga/utbuktande upptill, så att nålen+pressarfoten är "långt inne" och man kan inte se mer än nålen, men inte bakom det. Om man är jättekort kanske det inte är lika farligt. Men jag på min 165 cm tycker de är väl jobbiga att se. (Ju längre man är så har man större vinkel från ögat till nålen och om någonting buktar ut i vägen så blir det svårare att se in)
Det har tyvärr med att dagens symaskiner gärna vill dölja sytrådens resa från rulle till nål. Förr i tiden kunde man se trådens hela eller nästan hela resa från rulle till nål. Det är bara fördelar med det, man kan lättare hitta om det brustit, det blir inte lika mycket damm inuti symaskinen om tråden ligger utanpå. Jag har försökt fundera på varför de gör så nu för tiden, och det enda jag kan komma på är att man kanske inte vill att någon nybörjare får sitt hår fasttvinnat i tråden (??!)
Men där har alltså Brother gjort det ännu värre och jättebulligt och utåtbuktande.
Jag vet inte hur Emeralds maskin är. Det är egentligen inte Husqvarna, det är faktiskt gjort i samma eller liknande fabriker som Brothers maskin. Alla budgetmaskiner är egentligen gjorda i samma eler liknande fabrik i Asien, det är bara höljet som skiljer sig och några andra detaljer som märket beställt. Man kan se det genom att pressarfötter, spolar osv är likadana.
Spolarna på dessa maskiner är ofta "liggande" och då är friarmen väldigt tjock, ungefär 4 cm extra på bredden (dvs total omkrets mkt större). En nackdel om man vill sy dam/barnkläder.
Men om det skulle stå mellan dessa två och jag inte fått chansen att testa tror jag tar husqvarna trots allt.