Visa ett inlägg
Gammal 2009-01-25, 21:04   #10
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad

Jag har samma problem! Hjälp!

Har en singer futura 250 och en helt nyinköpt strechtvillingnål från schmetz. Har testat med olika övertråd spänningar,att trä om både med övertråd och undertråd. övertrådarna ska enl intruktionsboken träs som en. Har använt olika trådkvaliteter men ändå gör den hoppstygn. Det konstiga tycker jag är att bara högernålen krånglar, det verkar som den inte plockar upp undertråden för den bubblar nästan hela tiden medans jag syr och då det händer blir inget stygn gjort på högersidans söm, ibland "bubblar" den så nålen trasslar in sig i tråden och kör fast.. Kört jäääättesakta hela tiden, är rädd att nålen ska fastna i tråden och gå av. Har inte kört i nålar etc, Även vid raksöm med valig nål gör den ibland hoppstygn men då jag sytt med kastande strechsöm blir det jättefint. vad gör jag för fel???
hm...ser nu när jag sitter med symaskinen brevid mig att nålarna är skeva, de följer inte varann...det ska de väl göra? har som sagt inte gått emot någon nål men kan de dragit sig då den trasslat kanske?
maken rakade upp nålen men det hjälpte inte ett dugg, vad ska jag göra?????Nålen var helt ny när jag började och de första provsömarna var inte helt bra,kanske blev 3 hoppstygn på 20 cm tyg, nu hoppar den var tredje sjunde stygn,i bästa fall. det måste väl vara nålen, men hur undviker man isåfall att få den sned??? har ju bara sytt sakta i tunn trikå.
suck...trädde om ännu en gång satte motståndet på ett och nu gör den inte ett hoppstygn på 10 cm, istället är baksidan inte sicksackad utan som ett rakt streck....blir inte klock på detta.

Senast redigerad av pysseltjejen den 2009-01-25 klockan 21:22.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat