Personlig tanke: Jag tycker tyvärr att dagens symaskiner är kräsna och plastiga jämfört med de maskiner jag är vana vid, från 80-talet eller ännu bättre, 50-talet.

Så även om de kanske syr bra om man inte vet, så är det som natt och dag om man jämför en väloljad fin maskin från 50-talet med en ny.
Så jag skulle hellre ha 2 maskiner, 1 robust gammal maskin att sy med och 1 brodyrmaskin.
Fördelen med gamla symaskiner är att de kostar inte mycket. Bara man köper genom symaskinsbutik så får man garanti och servad maskin. Det är det värt. Loppisar o från privatpersoner har jag TYVÄRR bara haft dåliga erfarenheter. Då kan man köpa bra maskin för 1000-2000 kr. Och sen kan man köpa brodyrmaskin för resten av pengarna.
Jag har en brother innovis 1200. Köpte den för att sy med också, men jag insåg att jag föredrar mekaniska symaskiner så den broderar bara nu. Broderandet funkar utmärkt på den.
Tyvärr är broderandet ett galet dyrt hobby. Jag vet inte, men det kanske är för att det är kvinnligt hobby, och kanske smalt? Men allt är dyrt.. tråd, mellanlägg.. osv.. och programvaran! Tyvärr finns det inga bra freeware/public domain brodyrprogram alls. Embird är mest prisvärt, på det sättet att man får mycket för pengarna. Det är lite omständigt att använda då gränssnittet är lite annorlunda mot vad program brukar vara och inte så intuitivt, men det är något jag har märkt att broderprogram tyvärr ofta lider av och det har dålig dokumentation. Mycket av dokumentation finns inte i själva programmets hjälpsidor (eller har dålig sökning, man kan inte söka på de ord man stöter på och undrar över i programmen) utan man måste leta sig fram på webbsidor, och tyvärr måste man också ofta BETALA för att lära sig använda programmet. Ja, på det sättet är tyvärr maskinbrodyr mycket dyr hobby.
Men om du tar embird så måste man också ha Studio om man ska göra egna design. Om man är van vid att rita vektorbilder har man mycket hemma, men programmet är mycket mycket klen att använda, ungefär där vektorbildprogrammen var i början av 90-talet. Kanske är det bättre om jag inte haft erfarenhet att rita... haha så jag inte har saker som jag saknar! Lite buggigt är det också..
Men ja så är det, har inte hittat någon prisvärd program som båda är kraftfullt och är lätt att använda. Men ändå är djup. Och är billigt.
Så jag sitter med embird.
Tyvärr har jag tappat intresset lite och inte producerat lika många brodyrfiler som jag skulle ha önskat.
Jag hade också Corel Drawing X3, gillar delen att man kan rita i Corel Draw, och på så sätt har kraftfullt vektoreditering, men tyvärr var den MYCKET buggig och lite väl klen på brodyrdelen, man kunde inte editera så mycket där...
Jo, lägg till det faktum att det är så dyrt hobby, att om man ritar själv så måste man ofta sy några provbrodyrer, och på så sätt slösa på tråd,tyg och mellanlägg.....
hahahaha.
EDIT: måste tillägga att ja jag dissade embird här, men det är fortfarande det mest prisvärda programmet, dvs bästa man kan få för pengarna...