Visa ett inlägg
Gammal 2009-01-09, 15:07   #18
tillis tillis är inte uppkopplad

Samtidigt kan man ju se det så här: Om vi inte hade startat en massa nya trådar om samma ämnen, hade man inte fått upp lika många träffar när man söker, vilket gör att det är lättare att hitta relevant information på kort tid.

Nu är det snarare så att man söker och får väldigt många träffar (ja, jag är bra på att skriva vettiga sökord, men får ändå väldigt många träffar oftast), vilket gör att en del inte orkar eller har tid att läsa igenom allt och man då väljer att starta en ny tråd istället.

Om man ska vara lite ödesdiger så kan man kalla det en ond spiral som vi själva nästlat oss in i...

Förresten, jag tror helt klart på klistrade trådar som länkar till bra FAQ-trådar i underkategoriérna på forumet. Med klistrad menar jag en tråd som "sitter fast" överst i listan över trådar och inte flyttar ned när det kommer nya inlägg i andra trådar. Ett bra exempel på detta tycker jag att forumet på www.byggahus.se är.
Ett exempel: Du funderar över vart man kan hitta stickemönster på internet och går in i stickning-och-virkningsforumet och kollar. Överst bland trådarna ser du en klistrad tråd som heter "Här diskuterar vi mönster på internet" till exempel. Du skiner upp som en sol och förkovrar dig i de trådar som handlar stickemönster på nätet. Eventuellt kan man kanske använda de här "taggarna" på något liknande sätt, men de har jag i ärlighetens namn faktiskt inte en susning om hur de fungerar...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat