Först o främst, du har bytt nålar - bra, men sätter ud väl i dem på rätt sätt? Hela vägen upp, platta sidan bakåt) Schmetz nålar är bra kvalité. Nålar blir lätta uddstötta och då är det bara att slänga. Så var försiktig när du hanterar dem o sätter in dem, inte stöta mot någonting. Och en nål håller ungefär en projekt.
Ja, nu var det nog lite tråkigt text med risk för "det visste jag väl" ungefär, haha.
Så, åter till ämnet:
Jobbigt, det är ett fel som jag hatar. (alltså ett fel som jag
får ofta på min favoritmaskin, och jag försöker fixa själv, haha)
Om allt verkar vara ok, så kan det också bero på fel nål för fel material.
Men annars verkar det vara så att maskinen är inte synkroniserad... griparen (underifrån) grabbar inte tag i övertråden i rätt tid för att kunna göra söm. Om du öppnar luckan kanske du kan veva ett par hela varv och se hur det rör sig, då ser du hur det ska fungera.
Jag brukar ha extraproblem med elastiska tyger och hårt slagna (tätvävda) tunn kvalitétyg. I alla fall elastiska tyget brukar "åka" med nålen ner genom hålet lite "längre ner" för att det är elastiskt och hugger tag om nålen.
Förresten, fick tipset här tidigare, någon sorts "felsökning"-grej. Om du skruvar loss nålen, och sen för ner den kanske 1 mm, så den sitter 1 mm längre ner och skruva fast igen. Sen veva försiktigt så det går runt och inte slår i någonting. Sen sy med nålen sådär, och om det blir bättre resultat, så är det fel synkat o då är det o ta till verkstan. Eller sy sådär, om det funkar, haha.
|