Citat:
HelenaKnutsson skrev:
Om det är illa här så är det tusen gånger värre i andra länder. Länder där små barn dör för att de inte får det de behöver och har rätt till. Länder där kvinnor systematiskt våldtas som en del av krigsföringen. Det händer faktiskt inte i Sverige. Det är bland annat därför vi behöver skicka pengar till olika projekt i andra delar av världen. Kanske inte är så dumt att inte bara använda pengarna på oss själva då?
Vi är ju faktiskt alla del av samma familj, och mig gör det lika ont om ett av mina barn i Afrika far illa som om ett av mina svenska gör det.
|
Självklart ska vi hjälpa alla som har det dåligt, men det vi menade lite här är att vi ser oftast inte det som händer här hemma. Att här finns
många som behöver hjälp också, fasstän vi tror att Sverige är ett så
välställt land. Tror inte det är någon av oss som skrivit i denna tråd som inte vet det du nu skrev och inte känner samma, eller på något sätt "blundar" för det, men det kanske är lättast att börja i ena änden?! Och nu gällde ju denna tråden Stadsmissionens julkalender.
Det jag däremot är emot med dessa hjälporganistationer är att en bråkdel av pengarna kommer dit de ska, utan hamnar till andra människor "påvägen"... De som jobbar med det tex, sen går en hel del till reklam och annat. Se bara på galorna och kampanjerna vi har här i Sverige. Rosa Bandet tex. Där går knappt 1/3 till cancerforskningen... Tror inte det behövs så mycket mer reklam längre, iaf inte ang Rosa Bandet. Alla vet vad det är. Lägg pengarna direkt till forskningen istället, och skippa reklamen, då skulle pengarna räcka till SÅ mycket mera.