Visa ett inlägg
Gammal 2005-05-29, 22:02   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Nu har jag broderat ca 10 tröjor på raken och alla har blivit bra. Jag har mest kört med rivbart som man stryker på, nr 30 tror jag från solbrodyr.

Jag gör så att jag spänner tyget lätt på strykbrädan med hjälp av nålar sedan stryker jag på det rivbara underlägget. Jag använder underlägg i hela ramen och använder en så liten ram som möjligt med hänsyn till broderiets storlek. De två jag använt nu är 126 x 110 mm samt 1400 x 200, det är ganska stora brodyrer.

Jag har även använt Heat Away (solvy borde gå bra också)på några tröjor som ska användas av riktigt små barn och där jag inte vill ha kvar något av underlägget. Då spänner jag först upp tyg och underlag i ramen och jag ser till att sträcka trikån lite när jag sätter fast det. Sedan är jag tvungen att nästa fast underlaget med en ram runt själva broderiet så att jag fixerar tyg och underlag ihop.

På brodyrer som jag broderat på trikå har jag även lagt till ett tätare rutnät underst i broderiet (jag stygnsätter själv) Då undviker man också bubblor.

Ska tilläga att jag inte hållt på så länge med brodering så jag exprimenterar fortfarande endel.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat