Jag lider med er... Har aldrig hört namnet på den sjukdomen, men lider själv av spränghuvudvärk ganska ofta. Får attacker, har ont, yrsel och mår illa... Orkar knappt med ljud, ljus - eller ens mig själv. Oftast är det en stickande smärta bakom ena ögat, eller i ena sidan av skallen. Känns som att det är någon där inne som vill ut, och det liksom "vrider tag" där inne... Man blir skraj, och tror ju att man håller på att få hjärnblödning, eller nåt...
För något år sedan tvingade en kompis iväg mig på akuten, efter det att jag lovat beställa tid hos läkare, men inte gjort det. Jag hade sökt ang detta innan, och blev nonchalerad av den läkaren jag var till då, och ides inte gå dit igen helt enkelt. På akuten fick jag några tabletter som skulle vara bra mot kraftig huvudvärk, men de hjälper inte. Fick även remiss på skallröntgen, då jag krävde det. Var livrädd att de skulle hitta en tumör, men som tur var så gjorde de inte det.
De har aldrig kunnat ställa någon diagnos på mig, då de säger att de inte hittar något "fel". Läkarna sägar att det inte är migrän iaf. Har även annan värk, bla i höger handled, samt några av finger lederna, och "kronisk nervsmärta" under vänster skulderblad som kommer och går. Ont i nedre delen av ryggen sedan två ryggskott i våras, där den sista slutade med kraftig inflammation. Inge kul att ständigt ha ont. Vissa dagar vill man helst dra täcket över huvudet och bara försvinna, men det är bara upp och hoppa och ta värktabletter, för enligt läkarna så är jag ju inte sjuk... Gick på en massa utredningar ang ledvärken också, men där hittade de inte heller nåt. Ändå har jag ont, svullna leder, med feber emellanåt. Typiskt reumatiskt. Inte nog med det så har jag även kronisk UVI sedan några år tillbaka, och äter nu en profylaxkur med penicillin i minst 3 månader... Vet att det inte hjälper, för jag har testat det tidigare, men man greppar ju varje halmstrå av ren desperation... För, efter en massa undersökningar både utan och innan, så är det inget fel, där heller...
Jag har så mycket jag skulle vilja göra, men värken och febern sätter en massa käppar i hjulet hela tiden. Miste t.o.m mitt senaste jobb pga detta. Nu har jag varit arbetslös i 7 månader, och här finns inga jobb. Jag är utbildad undersköterska/personlig assistent, och tror inte jag kommer kunna jobba som det igen. Nu skulle jag vilja komma till en läkare som tar detta på allvar, så jag kan få ett utlåtande om min framtida arbetskapacitet. Idag krävs det ju papper på allt om du inte ska bli av med din ersättning. Fick nyligen ett erbjudande om ett ass jobb, men där stod klart och tydligt att den de söker får INTE ha ryggproblem... Vad ska jag säga, då jag inte har på papper att jag har ryggbesvär. De tror ju att man inte vill jobba!!
Men snart är det jul, så då ska vi vara glada. Bara bita ihop, och kämpa på. Vet att det finns de som har det mycket värre, så man ska väl egentligen inte klaga, men det är svårt att låta bli vissa dagar.
Kram på er alla, och var rädda om varandra!
/Ewa