Mönsterkonstruktion på datorn
Hej!
Jag har prövat ett program som heter Design Shop 2.0. Sen har jag också prövat med ett reguljärt Cad-program.
Ingendera av dem fungerar med min nya dator. Windows XP.
Jag saknar Cad-programmet, för man kunde göra så mycket annat med det.
Min erfarenhet är att man spar absolut ingen tid, jämfort med att rita för hand på ett stort papper.Förutsättningen är ju förstås att man har lärt sig mönsterkonstruktion.
Det är svårt med måttagningen. Man behöver en person som verkligen kan sådant.
Sen tar det tid att mata in uppgifterna i datorn. det ska skrivas ut 3-4 papper som måste tejpas ihop. Sen får man rita av på mönsterpapper och sy upp en modell som ska provas. Här blir det svårt igen om man inte har en medhjälpare som kan se vad som inte är bra.
Det hade tyvärr inte jag. Enda gången Design shop fungerade var till en person som inte avvek särskilt mycket från standardmåtten. Ska jag göra något till mej själv ritar jag numera på papper.Jag får naturligtvis även nu sy upp en modell och prova, men numera har jag upptäckt vad jag måste ändra på, så det brukar bli bra.
Min erfarenhet är att speciella dataprogram inte fungerar om ens mått har stora avvikelser.
Det finns säkert flera andra dataprogram, man kan få prova.
Har du ett mönster som du har ändrat så det sitter bra, så för över ändringarna till mönstret, så slipper du göra dessa ändringar nästa gång.
Ha det bra! Inger
|