Jag har en Husqvarna D1. Den slocknar ibland, troligen för att den blir varm. Jag skaffade en fläkt som blåser ut i rummet och får ha fönstret öppet ibland för att få ner värmen. Men det var först när jag köpte en liten fläkt som jag ställde precis bakom maskinen som den slutade att slockna. Så fort jag glömmer fläkten eller tror att det är kallt nog i rummet (sitter med raggsockar och fleecejacka, skulle behöva vantar också) så lägger den av mitt i alltihopa.
Ett tag hade jag också så att den hängde sig och det gick inte att trycka på något, det kan ha försvunnit vid en uppdatering eller så har fläkten även hjälpt för detta.
När jag broderar med metalltråd ställer jag den framför maskinen. Har trådpinnen utåt, sätter den stora ploppen först sedan en tygbit av fleece med ett hål i mitten och sist den lilla ploppen. Så trär jag mellan den stora ploppen och tyget (tråden ligger över trådpinnen) sedan som vanligt. Detta är en billigare variant mot att köpa en ställning man har bakom maskinen. Trådrullen måste stå rakt under trådpinnen. Jag har den vanliga nålen och trådspänningen men sänker hastigheten. Bäst är det om det man broderar med metalltråd är planerat för det och då är glesare men det brukar fungera ändå.
Glitter som Solbrodyr har är bra alternativ till metall.
Monica
|