Ämne: Pfaff
Visa ett inlägg
Gammal 2008-11-22, 21:21   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Pfaff Hobby-maskiner är inte samma maskiner (inte ens samma fabrik) som de dyrare pfaffarna och är av sämre kvalité. (undantaget är de äldre 80-tals hobbymatic som tillverkas i samma fabrik som de dyrare, de är bra)

Och de dyrare pfaffarna i sin tur är av lite sämre kvalité än dessa upp till mitten av 90-talet. Så om du kan köpa en äldre beg pfaff är det bättre än att köpa en ny.

Men så är det med nästan allt idag förr i tiden tillverkades saker för att hålla, nu vill man sälja ofta eller reparera ofta.

Men för att ta det kort: undvik hobby. Om du har tajt budget, ta en äldre beg i samma prisklass så blir det mycket bättre. Men det är ju självklart, en äldre servad pfaff från 70-talet kanske för 3 papp är tusen gånger bättre än motsvarande ny pfaff.

Och när jag pratar om beg, köp inte privat. Köp från butik som reparerar och säljer så får du garanti och kan också prova innan. ja, prova ska man alltid göra oavsett vad man än köper. Med egna tyger och tråd. Butiker har oftast bara "snälla" tyger som klarar att sys på även med de värsta skitmaskinerna.

Jag har en pfaff hobbymatic 919 från sen 80-tal och pfaff 332 från 50-talet och de tycker jag om. 332 är bäst av dem alla, klarar precis allt man slänger på den och åker så tyst och som smör. Men jag föredrar min 919 pga ergonomin (men det är egentligen mitt bords fel, höjden allts&#229. 919 var nyköpt och har alltså följt med mig genom åren, medan 332 köpte jag beg för 2-3 år sedan. (1500 kr)

Om man vill ha symaskin med "modern" utseende och sömmar, men ändå bra kvalité så rekommderar jag 80-talsmaskinerna.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat