Visa ett inlägg
Gammal 2008-11-17, 20:58   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Glutenfritt får du i stort sett alltid till enkelt genom att helt enkelt byta ut vetemjölet mot glutenfri mjölmix. Problemet där är att om man inte är van kan proportioner och sådant lätt bli lite konstigt. Därför rekommenderar jag färdiga recept. Sempers är ofta bra (www.semper.se) åtminstone om man använder deras mjölmixer.

Hur pass laktosintolerant är hon? Tål hon lite, en hel del eller inget alls? Det finns ju både låglaktosprodukter, laktosfria mjölkprodukter och även sådant man kan ersätta mjölkprodukter med (Oatlys t.ex.).

Allt "vanligt" fika går att göra laktos- och glutenfritt. Däremot kan det vara svårt att göra sådant du behöver "stoppa fingrarna i" om du inte är van. Själv tycker jag att det är enklare att baka glutenfria kanelbullar än vanliga, men då är jag ju just mer van vid det förstnämnda.

Kanelbullrecept och sockerkaksrecept hittar du bra på sempers hemsida. Jag brukar dock ta den stora mängder bakpulver även till sempers mixer. Sockerkakan med citron som finns där är det jag brukar baka till de som aldrig ätit glutenfritt förut just för att den verkligen inte går att känna att den inte är just vanlig.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat