Visa ett inlägg
Gammal 2008-11-09, 12:24   #19
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Mums med söndagsstek, även om det inte är söndag.
Brukar passa på när det är billigt med stora bitar.

Men nu blev det inte så vegetariskt snack, så sorry!!

Jag undrar en sak, ni som äter mycket grönsaker och rotfrukter brukar ni gå efter säsong eller äta allt precis när som helst?
Jag tycker att tomater i svenska butiker ofta är väldigt smaklösa, nästan bara de man dragit upp hemma smakar gott.

Jag har läst lite om odling i stor skala. Man utarmar jorden så mycket, att grönsaker bara innehåller någon procent av näring de hade för 100 år sedan. Och bara under 10-20 år så har det försämrats markant. Så alltså är grönsaker och frukter i princip vattenfyllda kolhydratsaker som innehåller nästan ingen näring.

Vildvuxna dito är förstås mycket bättre, likaså hemmaodlade, om man inte utarmar. Man måste byta odlingsplats så att den gamla kan få återhämta sig i några år. Men i industriskala ger man bara näring så att det växer bra, men inte så att det blir nyttigt.

Man känner det på smaken, när man jämför med hemmaodlade eller vildvuxna med industrigrönsaker...

Så det är inte bara kött som "far illa" när det är i industriskala. Båda kött och grönsaker blir smaklösa.

Vilt är bra för då får djuren växa upp normalt och ha ett normalt liv ända fram till dödsdagen. Det kan man inte säga om industrikött. Smakar också mycket gott.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat