Utbildningar
Jag har hållt på och sytt i några år nu, mer eller mindre...... Tycker det är otroligt kul och skulle vilja gå vidare med det.
Jag syr lite kläder till mig själv, till en teater i stan och nu i vår för första gången har jag sytt balklänningar åt gym.studenter.
I have a dream.......en liten butikslokal, där hälften är syateljé,med tygrullar och trådrullar på väggarna och provdockor, o.s.v. Andra hälften är en butik, där jag hänger ut och säljer kläderna som jag sitter och syr.
Det skulle vara fantastiskt att ha och helt otroligt kul att hela dagarna få göra det man tycker är roligt och förhoppningsvis kunna leva på det!!
Till mitt problem......jag har INGEN utbildning!
Vill komma in på skräddarlinjen i Dals Lång Ed, som jag hört mycket gott om. Men dom vill att man ska ha gått mode-programmet på gymnasiet eller liknande. Man behöver kunskaper i mönsterkonstruktion också.
Det jag kan har jag lärt mig på syslöjden, då jag inte ens var intresserad och förstås genom att "lära av sina misstag" när jag syr. Jag hade Mode & Textil som individuellt val på gymnasiet, vilket ger mig några fjuttiga poäng på vägen.
Jag kan knappt några "termer" och fina ord, syr nästan aldrig efter mönsterinstruktionerna och vet egentligen inte ens hur man syr i en knapp rätt......
Hur gör man då, som hobby sömmerska för att få sin dröm uppfylld?
Vilka kurser ska man ta vart?
Snabba eller längre?
Ekonomisk hjälp på vägen?
Hur ska man gå till väga?
|