Mitt tips är det vanliga: gå till symaskinsbutik som också reparerar, titta på deras beg symaskiner, speciellt äldre från 70-talet och tidigare, och provsy i olika material du vill sy på. DÅ har du en symaskin som är bra.
Men om du har specifika krav som t.ex. speciella sömmar så kanske du ska ha nytt.
Jag har 3 symaskiner, en från 50-talet, en från 80-talet och en alldeles ny. Den alldeles nya och mest avancerade syr jag väldigt sällan på då den är kräsen av sig (måste göra exakt som i manualen för att få god resultat. mkt manualläsande). Så jag syr mest på 80-talaren (en maskin med ca 10 sömmar bara), och sen grov "misshandel"-sömnad på 50-talaren som syr på precis vad som helst med vad som helst tråd.
Jag är i princip helt nöjd med min 80-talare (Pfaff 919) det enda jag skulle vilja ha nu är en maskin med inbyggd övermatare, men det är en petitess.
SÅ min bedömning är att nya symaskiner klarar av att göra massor av olika sömmar, olika saker, men är ofta kräsna, och att man måste göra på det sätt som manualen säger för att få god resultat medan på symaskiner från 50 års sedan är det baa att köra på och den tuggar på.
Så det är egentligen vad du ska sy, ska du mest sy raksöm och sicksack behöver du ingen modern maskin.
|