Visa ett inlägg
Gammal 2008-11-02, 11:56   #11
Nima Nima är inte uppkopplad

Hej!

Jag har ju ingen Knittax själv så du får inte helt perfekta svar av mig.
Garnföraren ska sitta fäst på släden efter vad jag vet. Låna boken "Sticka med stickmaskin" av Maggie och Morgan Wallin på biblioteket. Där finns en bild på en Knittax på sid 6 och överhuvudtaget lite bra vägledning och kanske också något projekt som kan vara bra att börja med. Det ser ut som om man bara stoppar ett nystan i hållaren som garnföraren sitter i. Men med alla andra stickmaskiner använder man kon eller nystar om. Anlednigen till det är att man ska vara helt säkert på att garnet löper. Minsta lilla knorvla kan orsaka tvärstopp när det går så fort att sticka som det gör med maskin.

Har ingen aning om man behöver tyngder till en Knittax. Jag har rotat fram några gamla broschyrer om Knittax med tillbehör och kan inte hitta några tyngder. Stickningen hålls kanske ner med platinahakarna?

Knittaxen är en standardmaskin med ett nålavstånd på 4,5 mm. Med en sådan kan man sticka garn upp till ca stickor 3 eller 3½ lite beroende på vilken typ av garn det är. Lite mer fakta om olika typer av stickmaskiner och vilket garn de passar till hittar du på min hemsida:
http://www.vikatextil.se/fakta.htm

Läs gärna där och fråga vidare om det är mer du vill veta. Till det garn som är vanligast i handstickningsammanhang nu behöver man en maskin med lite större avstånd mellan nålarna. En mellanstickare eller en grovstickare. Så vad du vill ha för maskin beror helt enkelt på vilket garn du vill kunna sticka! Eller också gör du som mig: har fler maskiner.

Fråga på och lycka till med utforskandet av din maskin!
Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat