Dragkedja funkar alldeles utmärkt att dra in med. Jag har det i alla dom korsetter med knäppning som jag sytt själv och har aldrig haft några problem.
Jag har en korsett dom jag sydde för över fem år sedan och jag har använt den regelbundet sedan dess, ett par gånger i veckan normalt. Tyget är vid det här laget utslitet (det var lite experiment med sånt jag hade hemma så kvaliten var kanske inte den bästa), snörena har jag fått byta ett par gånger, öljetterna har börjat ge med sig, bandet som det hela är kantat med är igenomnött på ett par ställen, men dragkedjan ser knappt sliten ut.
Den korsetten drar in ca åtta cm på mig utan problem. Jag har en nysydd som drar in närmre tolv, även den med dragkedja och där är inte heller några som helst problem. Så det är nog mest fördommar att det inte skulle hålla.
Jag har använd YKK's "haka i lås" i båda fallen. Vet inte om jag vågat lita på någon annan typ av dragkedja (är lite märkesbög när det gäller just YKK's dragkedjor), fast det kan förståss också vara rena fördommar från min sida istället. Jag har inte testat, så vad vet jag?
Men jag har faktiskt sett korsetter som knäppts med relativt klena kedjor som sett ut att vara i alla fall lätt midjereducerande, så det kanske funkar. Finns det någon här med mer erfarenhet?
|