Visa ett inlägg
Gammal 2008-10-27, 12:13   #6
tillis tillis är inte uppkopplad

Mina tankar kring modererande:
1. Jag anser att det ska synas mycket tydligt när en moderator har ändrat i ett inlägg (kursivt, annan stil, annan färg etc) för att det inte ska bli några missuppfattningar. Istället för att ta bort citeringar (om man har citerat någon, antar man ju att citatet ska vara kvar och därför skriver man inte själv vem man syftar på) kanske man som moderator kan på något sätt påpeka antingen direkt i tråden eller som personligt meddelande till personen i fråga att man gärna ska dra ned på antalet citeringar.

2. Både vi "vanliga" användare och moderatorer måste nog tänka på hur den andra parten uppfattar och upplever olika handlingar här på sysidan. Även om en moderator anser sig ha rätt enligt regelverket att ändra stavning eller ta bort citat (som exempel) betyder inte det att användaren kommer att känna sig "påhoppad" även om det inte var moderatorn avsikt. Dettta gäller självklart åt båda håll.

3. Något som kanske moderatorerna bör tänka på är att när ni skriver i forumen kommer andra användare oftast uppfatta er som moderatorn (eftersom det syns tydligt att ni är just det) och inte som vanlig användare. Detta fenomen finns ju på många håll, som när privatpersoner blir politiker eller bloggare blir programledare... Jag tycker att det är jättebra att sysidan kommer ha moderatorer men om man sitter i en lite mer "officiell" position får man även räkna med att sina handlingar både som moderator och som vanlig användare i forumen kommer att synas lite mer än de gjorde förut.

Sysidan är inte van vid att ha moderatorer och antagligen är inte alla moderatorer vana vid att vara just moderatorer heller, men förhoppningsvis kan vi vänja oss och hitta en symbios som fungerar.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat