Jag har inte embird så jag tänkte istället ge lite råd av mer generell karaktär.
Först kan jag säga att det alltid är bäst att stänga alla program innan man stänger av datorn. Ibland lyckas inte datorn stänga ner dem snyggt och då kan man få problem med dem sedan.Det kan bli problem med hela windows också även om det inte är så vanligt.
Innan man tar till ominstallation kan man prova med att starta windows i felssäkert läge. Detta gör man genom att hänga på någon F-tangent, vanligen F8 precis i uppstarten av datorn. Då får man fram en textmeny där man kan välja att starta windows i felsäkert läge. Välj det och tryck enter. Låt sedan datorn och windows starta helt.Man känner inte riktigt igen sitt skrivbord. Det står små skyltar om felsäkert läge i hörnen. När datorn har startat, stäng ner den korrekt genom att klicka på Start och sedan Avsluta eller Stäng. Vänta tills den är helt avstängd. Räkna till tio och starta igen.Den här gången som vanligt.
Man skulle också kunna prova att starta det trilskande programmet i felsäkert läge. Stänga ner det på korrekt sätt och sedan stänga av datorn som jag skrev ovan. Och har man tur lyckas det och det fungerar som det ska sen.
Ibland går sökvägar och drivrutiner vilse i datorn och hittar inte varandra.(händer lättare om man inte avslutar program och dator på ett korrekt sätt) Detta åtgärdas med ominstallation, men jag har varit med om ett antal gånger när det räckt med att starta i felsäkert läge först. Det är som om saker och ting då lägger sig mer tillrätta. Det felsäkra läget är väldigt avskalat och inga andra drivrutiner än de nödvändigaste startas.
Det är iallafall inte så svårt att prova med detta först, innan man börjar med annat.

Lycka till!