teflonfot nödvändig?
Är en teflonfot nödvändig för att sy i t.ex. akrylatbelagd textil?
Och behöver man ngn speciell nåltyp? |
Nödändigt och nödvändigt.
Det finns massor av knep för att sy i material som vill suga sig fast i pressarfoten och stygnplåten. Gör en forumsökning (sök på lack, fuskskin och såna saker) så hittar du nog en del. Microtexnål är alltid bra till täta material, ju tunnare och vassare nål desto mindre hål, liksom. Och så inte för täta stygn då, frståss. |
Jag använder inte teflonfot till den akrylatbelagda textilen.
För mig funkar det med vanlig pressarfot. |
Jag använder teflonfot till tyg som påminner om mocka.
|
Mja.. Jag har i alla fall kommit fram till att min maskin vägrar sy i lack om jag inte använder en. Prova och se vad din maskin säger :)
Annars kan du ju testa tricket att tejpa (är det frystejp?) under den fot du normalt använder. |
Maskeringstejp (papperstejp) är suveränt istället för nålar i plastbehandlade tyger där man inte vill sticka en massa hål i onödan.
Det funkar bra att sy igenom också. Det är ganska pilligt att ta bort efteråt, men sömmen brukar bli snygg. Man kan också ta en rensa mönsterpapper (eller vanligt silkespapper elle något linande) att lägga under den vanliga pressafoten. När sömmen är klar river man bara bort det. Teflonfot är bra i lack, men man får tänka p att tyget fortfarande kommer att vilja suga sig fast i stygnplåten när man till exemple fållar kanter. Då kan man använde en pappersremsa eller tejp mellan tyget och stygnplåten istället. Nackdelen men pappersremsorna är att dom sliter på nålspetsen, så man får vara lite uppmärksam. Olika papper är säkert olika bra, emn jag har itne testat på mycket. Jag kör på mönsterpapper och teflonfot. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:33. |