pfaff mätsticka eller fållsticka eller liknande? Hur använder man den egentligen?
Har en sån där mätsticka i plast med "fåror" i sidorna som alla säger ska vara så himla bra när man ska fålla ?
Jag är väl helsänkt för jag fattar inte hur den ska hjälpa mig att snabba på det urtråkiga fållandet??? Någon som vet vad jag menar och vet hur manicken fungerar?? :confused: |
Skall du ha 3 cm så viker du fållen och mäter och nålar.Den fungerar som ett måttband men enklare.
Jag använder min jättemycket |
Vad är meningen med fårorna då? Ska jag dra fållen genom dem eller beroende på fållens "höjd"? Eller ska den bara användas som mätsticka? VAd är då meningen med skårorna?
Förstår dock inte riktigt varför den höjs till skyarna ? visst ett måttband är långt och bökigt ibland men...? |
En Pfiffikus är mycket behändig och jag skulle inte vilja vara utan min. Används för att mäta ut sömsmåner, knapphål och fållar. Man riskerar inte att mäta snett som man ibland annars gör med ett sladdrigt måttband.
|
Pfiffikusen är kanonbra. Liten och behändig. Det finns även 20 cm. Min mormor som var sömmerska brukade göra "egna" varje gång hon skulle vika någon fåll. Då skar hon ut rätt storlek på en liten pappskiva och mätte med den. Så gjorde även jag innan jag fann pfiffikusen för ca 30 år sedan
Om Du kollar är skårorna varje 1/2 cm för att man ska kunna mäta tvärs över. |
Skårorna gör det också enklare att sätta dit kritmärkena när man ska krita ut mått.
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:11. |