Byxben
Hej. har börjat klippa mönster efter ett par gamla
byxor. Men hur gör jag NU ? Ska jag ta bort och spegelvända mönstret för att rita av (så mönster kommer på aviga sidan) (mönstrets del där jag skrivit kommer nermot tyget? Jag vill inte få exakt två lika ben - jag har inte tyg så det räcker - ifall jag gör fel NU! Marta |
En byxa har ett framstycke och ett bakstycke och dom ser inte lika ut. Du kan alltså inte rita av en del och spegelvända då blir det tokigt. Om du sprättar isär hela den gamla byxan så ser du att mönsterdelarna är olika.
|
dubbelt tyg
Lägg tyget dubbelt så du klipper 2 bakstycken samtidigt och sedan 2 fram stycken.
laika |
Oj, jag kanske missförstod din fråga :)
|
RE: Byxben
Jag har funnit ut problemet! Spegelvände...
Men i vilken ordning syr jag nu byxor? Och jag läste här att man kan zick-sacka sedan efter att man sytt ihop? Gör ni så själva? Även med byxor? M V H Marta |
Om du sicksackar före, efter eller inte överhuvudtaget är en fråga om vad du syr i för tyg och vilket du är van vid.
Jag tycker det oftast blir bäst att sicksacka före, för då kan man lätt pressa isär sömsmånerna och det blir snyggast på rätan, tycker jag. Andra klipper plagget med breda sömsmåner och syr ihop det, för att sedan trimma ner dom och sicksacka dom efteråt och sen fälla dom åt ena sidan och pressa. I tyger som lätt raspar upp sig bör du sicksacka kanterna i förväg, även om du tänker trimma dom och sicksacka dom igen sedan. Annars kan bitiarna framsa upp sig och i värsta fall tappa formen medan du hanterar delarna. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:56. |